Vad fan är lugg för nåt?

Jag satt och funderade igår... och berättade vad jag tänkte på för Fredrika.. hon tyckte jag va skum :p

Jag satt på tåget till jobbet och trött som man är på morgonen så försökte jag komma på vad "lugg" är på engelska.  Under min 1½h långa resväg till jobbet så kunde jag fan inte komma på det.

Jag slog upp det i lexin och fick upp ett ord jag aldrig hört förr. Fringe. Fringe??? !?!?!

Bland de första sakerna man får lära sig på engelska så hamnar människokroppen högt upp på listan. Alla lärde sig redan vid tidig ålder vad händer, fingrar, fötter och tår är på detta främmande språk. Men nu.. som 20åring och med ett jävligt "förengelskat" samhälle där man säger "sejva" (save'a) när man ska spara något..... så kan jag inte förstå hur man har missat detta lilla ord.... fringe.

Eller så är det bara jag som totalt råkat ignorera ordet. Det kanske är vanligt förekommande för alla er andra.

Jag har iaf missat det helt.

Finns det flera ord man kan ha glömt bort??? hmm.... måste tänka lite under dagen... Jag återkommer!

Peace


fringe
En jävligt fet lugg.... :p

Kommentarer
Postat av: isabel

bang.. men det är väl amerikanskt..

2007-12-05 @ 09:17:39
Postat av: babb

precis va jag tänkte säga, bangs heter det i amerikat..

2007-12-05 @ 11:12:59
Postat av: Catarina

Bang?? haha.. har jag inte heller hört innan :P

2007-12-05 @ 13:17:27
URL: http://catacat.blogg.se
Postat av: Sofia

Hehe.. jag visste faktiskt att det hette "fringe" :P men vet du vad "lagom" heter på engelska då? :P Jag har hört (rätta mig om jag har fel) att ordet "lagom" bara förekommer i svenskan, finns tydligen inget annat språk som har något ord som betyder just lagom :P onödig info kanske.. men men..
Ha d gött!
Kram

2007-12-05 @ 15:18:28
Postat av: babbis

jo, just ordet lagom är nog rätt unikt för svenskan... Dock finns det ju översättningar där man kommer nära, som; just enough, enough, adequate, just right, osv.

2007-12-05 @ 20:59:49
Postat av: Catarina

Lagom är ett ord som enbart förekommer i svenskan. Det finns ingen exakt liknelse på något annat språk... så "rätt unikt" känns lite fel att säga ;) det är 100% unikt :D

2007-12-06 @ 08:50:51
URL: http://catcat.blogg.se
Postat av: babb

vad vet vi, kanske nån huvudjägar-stam i det mörkaste afrika som går runt o säger lagom ?

2007-12-06 @ 14:24:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0