SYN SOM EN HÖK!

Jag gjorde syntest för körkort i onsdags. Optikern fyllde i lite papper efteråt och sen var allt klart. Jag kom dit ganska nära stängningsdags så jag skyndade mig därifrån. När jag sen kom hem så blev jag nyfiken på vad värdena på papperna betydde, eftersom jag inte frågade. 

Jag mailade till "butiken" och frågade. Detta fick jag till svar:


Hej Catarina

Tack för ditt mail. De siffror du undrar över kallas för fri visus. Visus är ett mått på hur bra du ser. Fri i detta sammanhang betyder att det är synskärpan utan hjälpmedel. Visus används också vid synundersökningar då man mäter visus med patientens glasögon på som då kallas visus efter korrektion.

Ett normalt värde för visus (både fri och med korrektion) är mellan 0,8 och 1,2. Vid ditt syntest kom optikern fram till ett visus av 1,0 på höger och vänster öga var för sig. Binokulärt betyder båda ögonen tillsammans och det är relativt vanligt att man har en bättre synskärpa då.

Inressant att veta är att gränsen för att man behöver glasögon eller linser vid bilkörning går vid 0,6. Du ser alltså "som en hök"!

Hoppas att jag har kunnat stilla din nyfikenhet. Det är alltid roligt för oss med nyfikna och intresserade kunder! Hoppas att det går bra för dig med övningskörningen och att du ror iland med körkortet snart!

Med vänlig hälsning 

Åsa xxxxxxxxxxx, xxxxxxxxx.




Baaahahahahhaa ;)

Kommentarer
Postat av: Cat

Eeeeeeeaggglllleeeeeee!!!!

2008-04-18 @ 10:29:53
URL: http://cacat.blogg.se
Postat av: Cat

http://www.youtube.com/watch?v=Nz17UDsiJAs

:D

2008-04-18 @ 11:22:51
URL: http://catcat.blogg.se
Postat av: Tobb

Haha skön video, å grattis till klarat syntest ! :P

2008-04-18 @ 12:25:40
Postat av: Krille

EEEAAAAGGGGLLLEEE!!!:P bra gummz:P Pussar

2008-04-18 @ 20:38:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0