The meanings ...

The meanings of gerbera daisies stem from those attributed to the general daisy family. These meanings include innocence and purity, and daisies are also a classic symbol of beauty. However, the gerbera variety holds an added meaning of cheerfulness, which stems from the assortment of colors available. An assorted bouquet of gerbera daisies can lift the spirit and sending one is an ideal way to brighten someone’s day.

Källa: www.proflowers.com



En blomma: Du är mitt allt 
Två blommor: Låt oss resa bort tillsammans 
Tre blommor: När får jag träffa dig igen? 
Fyra blommor: Jag ser upp till dig och är dig tacksam 
Fem blommor: Jag gör vad som helst för dig 
Sex blommor: Jag tvivlar på ditt ord 
Sju blommor: Jag älskar dig 
Åtta blommor: Jag förblir dig trogen intill döden 
Nio blommor: Jag vill vara ensam med dig 
Tio blommor: Vill du gifta dig med mig?


(En generell lista utan källa)


Blå blomma
Jag vill bli vid din sida intill döden.



Gul blomma
Du är solen i mitt liv.



Lila blomma
Jag önskar dig all lycka och välgång i livet.



Mörkröd blomma
Jag saknar dig så.



Orange blomma
Jag är din trogne vän.



Rosa blomma
Jag är förälskad i dig och lovar dig trohet.



Röd blomma
Jag räknar dagarna tills vi möts igen.



Vit blomma
Jag tror på din renhet och jungfrulighet.



En bukett med blå, röda och vita blommor
Betyder ett frieri - kan vara värt att lägga på minnet.



Källa: www.interflora.se


Jag skickade en stor bukett gula gerberas till mamma på mors dag :-) ...och en orange gerbera till Krille igår på hans födelsedag.. grattis.
 
Vad betydelserna har för dessa får ni räkna ut själva.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0