Smileys!

Jag insåg precis att jag tryckt in 23 smileys av olika slag i mitt inlägg om Göteborg. Varför nu detta? 

Jag är vanligtvis lite av en språkpolis och har alltid sagt att om man känner att man måste använda sig av sk. smileysar så är det bara ordförrådet man behöver uppdatera. Då har man inte beskrivit på tillräckligt bra sätt och då inte fått fram den riktiga känslan i texten.

Användandet av smileysar har tillkommit av ren lathet. Man orkar inte riktigt förklara med ord att man är ironisk eller beskrivit sarkasmen eller skojjeriet med rätt sorts vokabulär.

Jag kämpar för att inte beblanda mig med T9-generationen men det är tamejfan inte lätt ";)".

Hur skulle det se ut om författare skrev in smileysar i böcker? Ja för det första skulle böckerna bli mycket tunnare eftersom de inte behöver använda sig av lika många ord för att beskriva situationerna. För det andra så skulle detta bara fungera på en yngre generationen eftersom <3 egentligen betyder ("ingenting" är mindre än 3).

Det kanske skulle vara bra att införa smileysar i böcker, smileysar = mindre papper = spara träd = hejja regnskogen!

Eller? " ;) "  


Fast å andra sidan.. varför ska man skärpa sig med språket på en blogg? ;) Det står ju ändå bara dynga här!



Kommentarer
Postat av: ZUBIE

HEJJA T9! JAG HAR LAGT TILL EGNA ORD! SÅDANA SOM AWESOME OCH JÄGERMEISTER! TYCKER DET E BRA NU!

: D

WEIIIIIIIIIIII

2008-10-10 @ 03:09:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0