Im feeling goooood

Igår på dagen var det piss.. sen blev det lite bättre när jag pratade av mig med Krille. Sen träffade jag pappa, och jag kan inte annat än bli glad då :) Vi gick på handledarkursen för körkort som jag skrev om tidigare. En jävligt bra kurs som jag tror många kan behöva innan de börjar övningsköra. 

Jag var en av dom som tyckte att det bara var ett nytt och fjolligt moment i processen för att få in mer pengar, men nu i efterhand så känner jag ändå att det var ganska lärorikt. 

3 timmar var iofs jävligt träligt, speciellt tror jag det är segt för de vuxna som inte suttit vid en skolbänk på 15-25 år. För mig var det en bagis :) 

Jag kan inte påstå att det var värt 600:- dock. Och jag förstår fortfarande inte varför man måste gå kursen flera gånger om man vill ha flera handledare. Vi kan räkna lite..

- Du och din pappa går handledarkursen och betalar 600:- (300/skalle). Sen så får du för dig att du även ska övningsköra med din mamma, då måste DU gå kursen en gång till med din mamma, och då betala 600:- till. (totalt: 1200:-)

- Ett annat dilemma kan ju vara att en förälder har 3 barn som ska övningsköra. Om dessa tre barn inte kan gå handledarkursen samtidigt så blir det 600x3= 1800:- .. grejen är ju inte bara att det kostar pengar, det måste ju vara extremt jobbigt att lyssna på samma grej 3 gånger a 3h. 

- För att spara pengar, så kan mamma, pappa och eleven gå samtidigt. Då sparar man 300:- Men då gäller det att alla har tid samtidigt. 300x3= 900:-

Bäst och billigast är ju att ha endast en handledare, då kostar det 600:- (beroende på bilskola, det är ju olika priser på alla ställen, men 300/person var det där jag va). 


Man vill ju egentligen ha fler än en handledare.. för den man har betalat för kanske inte alltid kan, och vägverket borde ju prioritera övningskörning högre än vad de gör idag.  Ju mer kunskap och körvana alla trafikanter har, desto tryggare blir ju vägarna.

Att handledarkursen ska kosta pengar är ju inget att snacka om, det är ju självklart att det ska. Det är ju någon som lägger sin tid på att undervisa grupperna i detta, men att det ska kosta såhär mycket och att det ska vara så osmidigt fattar inte jag. 

Varför inte bara ha en human avgift som ELEVEN betalar, som sen får välja ut 1-3 handledare som vid valt tillfälle går den här kursen, utan konstigheter och nya kostnader för varje gång. 




Det här inlägget skulle egentligen inte handla om detta, men det blev så ändå. Tanken var att jag skulle skriva om att jag är glad för en gångs skull :) Igår fick jag in ett extrajobb som jag ska göra efter arbetstid.. jag kan inte berätta exakt vad det är än, men jag återkommer om det ;) 

Det är verkligen en jättekomplimang när folk kommer fram och frågar om jag vill hjälpa till med diverse design, för att de hört att jag är duktig. Och just det här jobbet kan nog generera lite sköna cash ;)

Kommentarer
Postat av: isabel

men vilket knäppt ställe gick du på egentligen? jag gick med dannes pappa, det kosta 300 för varje intyg.. 600 lät ju lite för dyrt :o

2008-05-24 @ 09:20:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0