Missar alltid övergången

Jag insåg igår att jag ALLTID missat övergången från grå och halvtaskig vår till grön och fin försommar. Jag är tydligen alltid sjuk under den här perioden.

Jag blir alltid förkyld när björken börjar slå ut. När solen börjar titta fram extra mycket så blir jag också på lite städhumör och vill göra fint hemma.... vilket jag lärt mig nu att jag inte ska göra på våren.

Jag fick resultaten svart på vitt av allergitestet häromdagen och jag är allergisk mot björkpollen och kvalster. Kombinationen gör att jag blir som en zombie vid vårkanten om jag storstädar under samma period som björken härjar. Man barrikerar sig undan omgivningen och ligger i sängen i 2-3 dagar och sen när man vaknar ur dvalan så är det grönt och blommor överallt ute.

Blir lika förvånad varje gång. PANG säger det, och så är det sommar.

Gör iofs inte mig nåt.. ju snabbare värmen kommer desto bättre.. :D riiight?


kvalster



Kollegan sa för övrigt i morse att det inte är kvalster i sig man är allergisk mot.... det är DERAS BAJS! :D


KVALSTER:
(Källa: allergi.nu)
Kvalster sorterar under släktet spindeldjur. Deras föda består främst av hudflagor från oss människor.

Små partiklar med kvalsteravföring virvlar omkring i luften och kan utan problem ta sig igenom människans skyddande slemhinnor i t ex näsa och lungor. Eftersom kvalsterallergenet är mindre än 5 µm (mikrometer) andas vi ned det i lungorna. I snitt finns det uppemot 10 000 kvalster i en svensk säng, något som gör att de flesta av oss utsätts för mängder av kvalsterallergen dagligen, eller kanske snarare nattligen.



FÖLJANDE ÄR GANSKA KUL INFORMATION:
(Källa: vardguiden.se)

Korsreaktioner

Den som är allergisk kan få så kallade korsreaktioner och reagera på olika livsmedel. Korsreaktionen beror på att vissa ämnen liknar det ämne du är allergisk mot. Det är inte alla som får korsreaktioner och man behöver inte reagera på alla ämnen som står på listorna. Får du inga besvär av ett födoämne kan du fortsätta att äta det.


- Allergi mot björkpollen kan ge korsreaktioner på aprikos, hasselnöt, kiwi, körsbär, mandel, morot, persika, plommon, potatis, päron, selleri, äpple.

- Allergi mot gråbo kan ge reaktioner om du äter anis, curry, fänkål, kamomill, koriander, kummin, malört, morot, paprika, persilja, selleri, senap, solrosfrö, vitlök.

- Allergi mot latex (gummi) kan ge reaktioner om du äter avokado, banan, jordnötter, kastanj, kiwi, körsbär, nektarin, plommon.



Bra att jag blir allergisk mot Selleri :D Slipper man äta det... haha

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0