Betyg 4 av 5: Fast and Furious 4 (2009)



På väg hem från Östersund förra helgen såg jag Fast and Furious 4. Lite sent efter premiären sådär så ni har säkert redan hunnit se den, men jag vill skriva några rader ändå.

Bilar är bra. 
Jag vet inte riktigt varför, men filmer med sportbilar har alltid faschinerat mig. Och detta trots att jag inte kan ett smack om bilar i sig eller har något större intresse. Jag tänker väl som många andra egentligen ointresserade "en snygg bil är en snygg bil och den ska låta hääärligt, spela roll vad det är för märke osv".

Fast and Furiois gjorde mig inte ett dugg besviken. Att den här "bara" får 4 av 5 är för att en femma är när en film är riiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiktigt bra. Fast and furious 4 handlar till största delen om Dom(inic) (Vin Diesel) som "sörjer" sin mördade flickvän Letty (Michelle Rodriguez) och ska då leta upp de som står bakom.

Utan att förtälla för mycket kring handlingen så var den mer gripande än de tidigare tre filmerna i serien. Trots att huvudämnet var förlust och kärlek så blev fortfarande inte dravvel, de har på något sätt lyckats få en kärlekshistoria och sorg till att bli riktigt bra action och fart. En bra balansgång.

Det enda jag har att klaga på i filmen är Mias lugg, den är ful ;) Mia (Jordana Brewster) är syster till Dominic. I övrigt har jag inte så mycket att påpeka.

Det var ett fint avslut för Michelle Rodriguez som antagligen inte kommer finnas med i kommande filmer. Hon blev mördad, men jag tycker ändå att inledningen av filmen inte kunde ha börjat bättre. Man fick en stark känsla av revenge tack vare det. Men... man har ju hört om återuppståndelser så man vet ju aldrig om hon kommer tillbaka.

4an är mycket bättre än Fast and the Furious: Tokyo drift... som sög. Det var den tredje filmen (?) i serien och inte ens de snygga bilarna fick mig att hålla mig vaken. Tack för 4an. Vi vill ha mer :)


Betyg: 4/5 (CT)


 



Wrroooommmmmmm :D

Kommentarer
Postat av: Tobb

Allt för mycke symaskiner i filmerna, borde vara mer amerikanskt i fast and the furious filmerna men vafan mesta dels av världens folk e juh symaskins kåta så :P

Filmen går å kolla på men skulle aldrig pröjsa för att se den. Och håller me om Tokyo Drift, så jävla sämst :D

2009-07-24 @ 15:02:57
Postat av: Cat

jag har aldrig varit ett fan av American Muscle :p Jag tycker om leksaksbilar :D

2009-07-24 @ 16:44:14
URL: http://catcat.blogg.se/
Postat av: Tobb

Bah hur upphetsande som helst att höra en uppskrämd hemi motor mullra <3

2009-07-24 @ 18:11:42
Postat av: Tobb

http://www.youtube.com/watch?v=vscnlG0Xr_0 fijnka grejer!!

2009-07-25 @ 02:40:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0