Söndagsmiddag

Igår åt jag en uuuutsökt middag. Ensam, men det gjorde inget eftersom det bara blir mer matlåda till mig :) Knäpp som jag är så fotade jag maten med mobilen. För jag var otroligt nöjd. :):) Kändes lite bättre att jag fick jaga majonäsen. Alla affärer i närheten hade stängt så jag fick mig en motionsrunda..... hittade ingen majonäs.. men det gjorde inget, jag hade lite i kylen... inte tillräckligt, men jag sparade några kalorier iaf! :)

Jag gjorde fläskfile med egen marinad (viiitlööööööööööööök och chili) och en hemmagjord potatissallad på färskpotatis! herregud vad gott det var. Fick hejda mig lite för att inte äta upp allt... hade ju ändå lagat mat för en hel armé typ.

Färskpotatissallad

Mat


Kalorierna räknade jag inte ... tihi.... :D

Recept:

Potatissalladen:
Färsk potatis (svårt att säga hur mycket, men man får ta på känn)
5dl lätt creme fraiche 
2dl majonäs
4st vitlöksklyftor
Lite purjolök (om man vill ha)
Paprikapulver
Salt
Peppar

Koka potatisen så att den är nästan klar. Den ska inte vara mjölig och inte heller för hård. Är den mjölig så blir det bara en enda sörja. Häll i alla ingredienser och rör ihop. Viktigt att låta stå till sig lite i kylen innan servering.


Fläskfilén: 
0,4 kg Fläskfilé
4st stooooora vitlöksklyftor
4msk olivolja
1dl grillolja (vitlök)
2msk sötsur chilisås 
Grillkrydda
Mycket Chilipeppar & Chilipulver
Paprikapulver
Lite citronpeppar
Salt
Peppar

Bara blanda ihop allt och låta ligga i en påse i några timmar för bästa resultat. Var INTE rädd med kryddningen. Det ska vara STARKT annars så smakar inte köttet något. Så ta mer än du vågar så blir det bra. När du marinerat köttet med kryddorna så steker du köttet i 2-3min i den högsta värmen du kan få på din spis. På så sätt så stänger du porerna i köttet och all vätska håller sig inne. Sen så kör du in köttet i ugnen i 175-200*C i 20min eller så... jag brukar skära i köttet då och då för att se hur lång tid det är kvar... själv använder jag aldrig recept och jag äger ingen äggklocka ;D Var inte rädd för att äta lite rosa kött..... det är som godast när det är liiiite rosa.


Gurka och morötter är ett måste till denna mat! :) Och jag tar även kosttillskott såsom Omega 3 kapslar och proteintabletter. Brukar dricka ett glas multivitaminbrus också och massor med vatten... vatten är bra! :)

Lycka till ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0