Vet ni varför man säger prosit?

Det vet jag. Jag vet inte vem som berättade det men det är lite onödigt kunnande. En kollega frågade mig häromveckan varför man säger prosit när någon nyser och när jag förklarade hur man tänkte förr så svarade han "det var det dummaste jag hört, ska inte säga prosit mer." :D

Idag så säger man det enbart av ren artighet. Det gjorde man förr i tiden också, men då hade det en "funktion" också.

"Prosit är latin för "må det gagna". Pro = för, sit = må det vara. Det kommer sig av gammal folktro då man trodde att andar flög ut och in genom näsan då man nös. Man önskade då att onda andar skulle flyga ut och goda in, d.v.s. att nysningen skulle gynna den som nyste, därav "må det gynna dig"." Källa: susning.nu


Jag tycker det är ganska gulligt ändå. Och att man fortfarande använder det. Men inte många vet ju varför man säger det.

Jag har satt i system sen några år tillbaka att säga prosit till nästan alla som nyser i närheten av mig. Vänner eller inte. Det ger alltid ett leende tillbaka och man ska vara glad.. det är bra.

Här är en bild på en glad födelsedagsapa.. bilden är snodd ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0