Bullbakstips!

Igår var det 4 oktober... det vill säga kanelbullens dag. Det är bara en gång om året som jag äter en bulle till frukost.. och det är just denna dag. Mums!

Bestämde mig under dagen att jag skulle baka bullar när jag kom hem från jobbet. Hur jobbigt kunde det vara?

Jag bakar bullar en gång om året.. jag försöker att göra det oftare.. men det är omöjligt. På ett år så har man på något sätt lyckats glömma bort hur jäkla knöligt det verkligen är att utföra seden. Men kul är det ;)

Så... utan någon som helst maskin att blanda degen i och med ½kvm bänk att stå vid så lyckades jag ändå fixa ihop 42 stoora bullar. Med blod svett och tårar som ingredienser så blev dem faktist ganska goda :) Jag har några av mina knep för ett lyckat bullbak...



  • Ha alltid bråttom.. det är när du har mycket tid som du gör löjliga misstag. Så är det för mig iaf. Och så drar man inte ut på helvetestiden ;) PLUS att det finns en risk att man kan glömma bort tiden och fastna framför TVn om man har gott om tid.. nae.. stressa ihop bullarna! :p det gör jag.. (*Fungerade dock inte för syrran som glömde både salt och socker i sina bullar!) :D


  • Hemligt eller inte... men ha ALLTID i minst den dubbla satsen kryddor än vad som står i receptet. Vilket recept det än är.... dubbla skiten.


  • För att slippa diska miljarder plåtar (om du äger så många) så .. när du tagit ut en kokhet plåt från ugnen, ställ den mot balkongdörrens galler utomhus i 1-2 minuter. Den blir iskall nästan direkt. Det är bättre än att ha den innomhus och vänta på att den ska svalna. Man ska inte heller lägga ogräddade bullar direkt på en varm plåt. Varför vet jag inte. Låt den svalna.


  • Du ska nästan kasta av bullarna från plåten när de är färdiggräddade. De ska ligga så absolut lite tid som det bara går på plåten. Varför vet jag inte riktigt, men jag vet av erfarenhet att de blir godare om de får ligga på galler.


  • Detta är väl inte speciellt hemligt heller.. men lägg inte i bullarna i påsar direkt. De kan bli sega. Låt godsakerna ligga framme tills de svalnat.


  • Baka med kärlek.


  • För dig som inte heller har degmaskin eller liknande: Pumpa din favoritmusik. Gärna något dansvänligt med puls.. ställ bunken på en handduk på golvet och knåda med händerna med kraft från hela kroppen. Det går så mycket snabbare än om man ska tjaffsa med träslev eller elvisp. Arbeta ordentligt degen till musiken. Det är kul... och så blir det lite som ett träningspass ;)


  • Bjud grannarna. Jag skrev på msn "Någon som vill ha nybakade kanelbullar?" och de som svarade fick! Det var Kristoffer och Malou som var först att fråga så jag gick och mötte Malou och gav henne lite bullisar. De var mcyket uppskattade :)


  • Frys för fan inte in bullarna! ....... de ska ätas och njutas med en gång. Nybakta! Kan du inte smälla i dig alla själv.... ge bort dom! :) Tihi.... 


Receptet på skiten tänker jag inte skriva här..... det är bara att googla ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0