Sova är underskattat

Att sova är som de flesta vet HUUUR JÄVLA SKÖNT SOM HELST... men det känns som att sömnen är underskattad ändå på nå sätt. 

Jag har somnat innan 22.00 varje dag nu sen jag började mitt nya jobb och känslan av att vakna innan väckarklockan och vara helt utvilad är hur skön som helst. Jag ligger fortfarande kvar och snoosar i 45min, men jag skulle lika gärna kunna gå upp om jag har något jag verkligen måste göra. Mao det är inte helt omöjligt som det var förut. 

När jag hade mitt förra jobb så satt jag vid datorn hela dagarna, hade då laptop och satt ibland med den även på tåget och jobbade lite. Kom hem och startade burken.. lagade snabbmakaroner eller nåt och åt vid datorn. Satt där till 00.30 mest varje dag. Dvs jag satt vid en dator nästan varje jävla vaken timme. 

Numera... så sitter jag också vid datorn hela dagarna, men när jag kommer hem kl 17.35 så slänger jag av mig kläderna och lägger mig i sängen och kollar på tv/läser. Ligger där och funderar på hur dagen har varit.. går upp och lagar middag, äter vid bordet (inte vid datorn) fixar lite, går å lägger mig. Med andra ord så startar jag inte ens burken längre när jag kommer hem. Det är så sköööööönt att slippa!!1 (undantag för detta är fotbollsträningar 2 ggr i veckan, då ser dagen lite annorlunda ut).

Resultatet av mitt nya beteende är att jag är utvilad som fan på morgonen när jag ska gå upp. Jag är inte trött på jobbet och jag presterar bättre. 

Känns som att jag förtjänar lite vuxenpoäng nu ;)

Sluta tjaffsa... GÅ Å LÄGG DIG! :) Det är skööööönt!!1

Nackdelen med att man är trött.. är att man uppfattas som boring. Folk har en tendens att tycka att man är den tråkigaste människan på jorden om man går å lägger sig tidigt eller struntar i att gå ut på krogen på en fredag för att man vill sova ut efter jobbet. Men vem har sagt att man måste lyssna på alla andra? Jag mår bättre nu och det är det ju bara jag som kan åstadkomma, inte de klagande runt omkring :) Så varför lyssna? :D

sovkatt

Sova = Medvetslöshet (?!)
"Sömn är ett normalt tillstånd då en organism en kortare tid är synbart medvetslös och oresponsiv för stimuli. Hjärnaktiviteten kan trots detta dock periodiskt vara mycket hög. Sömnens funktion är inte helt utredd, men mycket pekar på att det är en återhämtningsperiod då kroppen kan vila och läka medan hjärnan bearbetar intrycken från föregående vakenhetsperiod. Råttor som helt hindras från att sova dör inom ett par veckor. Den direkta dödsorsaken är oklar, men tros hänga samman med en allmän kollaps av immunförsvaret."
Källa: Wikipedia


Man blir smal av att sova... (?!)
"Under sömn förbrukar kroppen runt 1 kcal i minuten, främst från kroppens fettreserver."
Källa: susning

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0