Jag är hård ;)

Mitt mail till Moviemix.nu (hade lite tråkigt på fikarasten).

___________________________________________________

Kanske låter hård nu... men jag får ont i magen när jag läser seriösa recensioner med så sjukt mycket stav- och språkfel.


http://www.moviemix.nu/filmrec.asp?ID=4100

Måste bara få påpeka att om man ska recensera filmer och bli tagen på allvar.. så bör man skriva korrekt svenska :) ... alternativt ha någon som korrekturläser. Här kommer tips och rättelser på just den här recensionen.


- Dom = talspråk (rättelse: de / dem)
- Obefinterlig = Stavas "obefintlig" !!!!
- Irretationsmoment = Stavas "irritationsmoment" !!!!


- Kommatecken måste användas för att undvika röra.
Tex.
Er text:
Dom hittar snabbt nya vänner bland annat den unga tjejen Robyn som flytt från den genom onda tant Rik.
Rättelse:
De hittar snabbt nya vänner, bland annat den unga tjejen Robyn som flytt från den genomonda tant Rik. (+Särskrivning!!!).

- Språkfel.
Er text:
T & J blir nästan som statister i sin egna film.
Rättelse:
T & J blir nästan som statister i sin egen film.

- Missat ett ord?
Er text:
Men varför, oh, varför dom tvugna att ha med alla dessa sångnummer?
Rättelse:
Men varför, oh, varför var de tvugna att ha med alla dessa sångnummer?

- Om du känner att ord blir jobbiga och du måste särskriva, omformulera meningen istället.
Er text: Det är så långt ifrån Lejonkungen klass som man kan komma.
Rättelse: Det är så långt ifrån i klass med Lejonkungen man kan komma.

- Byta ut ord
Er text:
Jag har varit väldigt hård mot denna filmen,
Rättelse:
Jag har varit väldigt hård mot den här filmen,




T.o.m mina plojjrecensioner är bättre än den här :)

http://catcat.blogg.se/category/recensioner.html



Med vänlig hälsning

Catarina


___________________________________________________



Nu tänker 99% av er: "ORKA!"  :D
Om man inte har något att göra så får man använda fantasin lite ;)
Vet också med mig att recensionen jag hackar på är typ 3 år gammal.. och jag vet inte hur pass seriösa de är men... :p


Kommentarer
Postat av: Anonym

haha d e rätta tackter :D Btw hur gick det me dina recensioner du höll på och skriva lite då och då? Har den iden dött ut? :P

2009-07-20 @ 16:36:49
Postat av: Tobb

Glömde skriva in namnet, hihi ^^

2009-07-20 @ 16:37:21
Postat av: Cat

Hmm nä jag har bara inte orkat.

Jag har sett lite filmer:



- Transformers (2)

- Yes man

- He's just not that into you

- Confessions of a shopaholic



Kommer inte ens ihåg alla jag sett senaste tiden hehe :)

2009-07-21 @ 08:50:23
URL: http://catcat.blogg.se/
Postat av: Jenny

Fast and Furious



Wolverine



Måste du ju se ;)

2009-07-21 @ 12:19:58
Postat av: Cat

DOM har jag ju sett också :-D glömde skriva ni dem i listan :DD



Fast and furious såg jag på vägen hem från Östersund i söndags. Den var braaa :-D Wolverine har jag ju redan skrivit recension om ju :)

2009-07-22 @ 10:33:22
URL: http://catcat.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0