Sambolagen

Jag funderade lite på det där med Sambolagen nu när jag ska bo i ett minikollegtiv med Magnus. Vi är ju bara två så det kanske inte räknas som kollektiv :) men jag googlade lite på det där ändå eftersom jag tycker att sambolagen är sååå klurig.


/../ Lagen gäller inte heller samboende mellan fler i kollektiv, mellan föräldrar och barn eller mellan syskon. Anledningen är att det homosexuella och heterosexuella samboförhållandet utmärks av sexuell gemenskap.

Till skillnad från de andra samboendeformerna utmärks samboparet av att en familjeenhet bildats på litet längre sikt. Inte heller gäller lagen om någon av parterna är under 15 år eftersom sexuellt umgänge inte är tillåtet då. Kravet på rättslig handlingsförmåga innnebär att man i princip måste vara myndig, dvs 18 år.
  /../


Så, med andra ord.. om man inte knullar, så gäller inte sambolagen :p

Såå sjuk lag egentligen när man tänker efter. Generellt: vid bodelning kan det ju bli knepigt (?)... Hon: "jag har rätt till hälften!".  Han: "nä men vi knullar ju inte". Hon: "men vi har gjort!". Han: "ja men det har vi inte gjort på 4 år, så enligt paragraf..................".

:)

Mihihi :-D




En bodelning :)

Kommentarer
Postat av: Rickard

Hahah. Sjukt luddig lag.

2009-08-01 @ 19:58:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0