Svininfluensan osv

Svininfluensan och Michael Jackson är väl de topics som det bloggas om mest just nu... :p jag måste bara få hysa min allmänna negativitet emot medicin och vaccin :-)

Lite personlig bakgrund först om "vård" kanske.
Det är rätt länge sen så jag kommer inte ihåg alla detaljer sådär, men jag ska ändå försöka minnas. För 5 eller 6 år sedan blev jag felbehandlad av en läkare. Jag vet fortfarande inte riktigt vad som var fel på mig egentligen eftersom jag inte vet vad som var biefekter eller ej. Men.. jag åkte till vårdcentralen för att jag var sjuk. Den såkallade läkaren skrev ut medicin åt mig. Medicin som var för stark för min mage (konsekvenserna kan ni kanske tänka ut själva). Jag fick typ 6 olika mediciner mot vad det nu var jag hade... biefekterna slog på stoort och jag låg i jag vet inte hur länge med EKSEM i stort sett över hela kroppen.

Ni som vågar kan ju kolla på den länkade bilden här så ni förstår vad jag pratar om (https://cdn3.cdnme.se/cdn/9-1/239116/images/2009/eksem_46455845.jpg). Det är inte jag på bilden men jag hade sådär över händerna, hela armarna, rumpan, benen, knävecken, fötterna och tårna... ja överallt egentligen förutom i ansiktet. Jag kunde inte böja armarna eller benen, jag kunde inte heller sätta ner armbågen nånstanns. Jag låg utslagen på rygg i sängen när det var som värst.

Om jag inte missminner mig så fick jag ytterligare en allergisk reaktion, dock innan eksemen kom tror jag. Mina händer blåste upp som ballonger. Jag har aldrig sett så tjocka/svullna händer någonsin. Det gick inte ens att böja på fingrarna haha! De såg ut som prinskorvar! (https://cdn2.cdnme.se/cdn/9-1/239116/images/2009/finger_46456094.jpg) Det är inte mitt finger på bilden men det såg ut ungefär sådär. Jag fick då åka in akut till sjukhuset eftersom svullnaden skunde sprida sig mot luftvägarna.

Det roligaste var, att jag tror att jag i första hand hade körtelfeber. Vilket vilken jävla läkare som helst ska kunna diagnostisera på typ 5min :p Sköna bieffekter va?

Nu tänker säkert några av er "stäm läkaren!". Det går inte.. eftersom atopiska eksem är något man ärver, och min pappa har det. Jag hade dock inga symptom alls tidigare av detta.. och det är jävligt lägligt att det kom precis i samma veva som detta. Jag kan inte bevisa något, så jag la ner tankegångarna. Jag har fortfarande idag atopiska eksem och måste dagligen ta hand om det för att det inte ska blomma ut. Spåren börjar på fingrarna, så med diciplin i mängder har jag fått pli på det så att det inte sprids.


HUR SOM HELST! 
Tanken var inte att jag skulle skriva ett inlägg om mina eksem :p jag ville bara förklara hur pass skeptisk jag är mot läkare och medicin i allmänhet efter den här händelsen. Så... denna hysteri kring svininfluensan.. :p visst folk blir sjuka och mår skit. Dödsfall har skett men vad ligger procenten på?? :p Vi hade gratis vaccinering mot säsångsinfluensa på jobbet i våras eller när det va. Jag läste på lite om det där och det var typ större risk att få bieffekter av vaccinet än att få själva sjukdomen om man inte vaccinerade sig.

Lite samma sak känns det som med svininfluensan. Hittade en ganska intressant text om det där..



Källa: http://www.student.se/forum/f30t9640.html

H1N1-HYSTERIN. 1976 drabbades USA av H1N1-viruset, den så kallade svininfluensan. Drygt 60 miljoner amerikaner massvaccinerades då mot sjukdomen - med en serie av kraftiga biverkningar som följd. En stor grupp av de drabbade stämde senare den amerikanska staten för att de drabbats av allt från muskelsmärtor till förlamningar av vaccinet.

Nu finns en risk för en otäck repris.

DN frågade Sven Britton, infektionsläkare på Gävle sjukhus och professor emeritus i infektionsmedicin: Hur farligt är vaccinet?
- Det vet vi inte eftersom det inte finns i sinnevärlden ännu. De vacciner som togs ur svininfluensavirus på 1970-talet hade olika biverkningar. Precis som med en del andra vacciner fick en del förlamningstillstånd, Guillain-Barrés syndrom, som i bästa fall var övergående.

- När man satsar monumentalt på 4 miljarder vaccindoser mot en relativt lindrig influensa borde man ha ordentligt på fötterna vad gäller biverkningarna, för även om en liten andel drabbas är det ett omfattande antal människor som ska vaccineras, säger han.


Jag vet inte om jag kommer vaccinera mig om jag får möjligheten.. ska läsa på lite mer innan jag bestämmer mig. Men eftersom jag inte ens äter huvudvärkstabletter så är jag ganska skeptisk.
 
Jag tycker alla ska tänka till en eller fler gånger innan de går och vaccinerar sig (punkt).

Kommentarer
Postat av: Thomas

Körtelfeber är en svår sjukdom att diagnostisera då symptomen yttrar sig som "vanliga" sjukdomar. Man kan inte bota körtelfeber i sig, eftersom det är ett virus, så man behandlar varje symptom som en egen sjukdom. Därför kan det ta lång tid innan man blir frisk. (Vaccin finns inte eftersom de flesta människor är latenta bärare av viruset) =D

2009-07-22 @ 16:39:18
Postat av: josefine

Det kan inte vara så att du fick halsfluss och isåfall antibiotika? Körtelfeber och halsfluss har en del liknande symtom (men körtelfeber orsakas av virus och halsfluss av bakterier och kräver antibiotika). Av antibiotika får man väldigt ofta magbiverkningar (diarré mm). Väldigt tveksam till om jag skulle kalla det en felbehandling isåfall.

2009-07-22 @ 19:14:22
Postat av: Cat

Jag hör er, men jag är fortfarande helt säker på att läkaren inte hade en susning om vad han höll på med.



Jag hade inte halsfluss, det vet jag. Jag fick inte heller diarré vad jag minns.. det tog 2min efter jag tagit tabletten, sen spydde jag upp en halvliter gul sörja :p Och det var av den första medicinen jag fick tror jag. Jag kommer inte ens ihåg exakt hur många sorter han skrev ut åt mig.



I slutet fick jag en starkare version av clarityn, som jag tror var den enda han satte rätt :p men då behandlade vi ju bieffekten :p

2009-07-23 @ 08:44:12
URL: http://catcat.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0